Van még mit tanulnia a MÁV-nak, ezúttal az egyik brit vasúttársaságtól, amely felettébb sajátos módon oldotta meg a hatalmas havazás miatt esetlegesen felmerülő problémákat. Tovább után eláruljuk a trükköt, MÁV-alkalmazottak figyelem!
Nagy-Britanniában már bőven túl vannak a vasúti privatizáción (mi több, elég sokan szeretnék visszacsinálni, de most ez nem tartozik szorosan ide), ami meglehetősen érdekes helyzeteket eredményez.
Vegyük példaként a Kent, Kelet-Sussex és London külső részéből ingázókat beszállító Southeastern nevű céget, amely tulajdonképpen fantasztikus üzletet kötött, hiszen járatait milliók használják. (Csak London belvárosába naponta 120 ezer embert szállít.)
Igen ám, de a cég azt is vállalta, hogy 5 százalékot visszatérít a bérletek árából, ha az éves bérlet megújítását megelőző 12 hónapban az általa üzemeltetett szerelvények kevesebb mint 82 százaléka ér időben a célba.
Az a fránya hó!
Arra persze aligha gondoltak, hogy Nagy-Britanniát idén is (akár csak tavaly télen) eddig sosem látott havazás, ítéletidő éri el, ami jóformán lehetetlenné tette a cél betartását. Márpedig több millió embernek visszafizetni a nem éppen olcsó bérletek (egy éves bérlet 5000 font, azaz 1,6 millió forint!!) árának 5 százalékát, finoman szólva sem ringatta volna kifejezetten szilveszteri hangulatba a cégvezetőket.
Akik megvakarták a fejüket, majd egy egyszerű ötlettel átvágták a gordiuszi csomót: egész egyszerűen több száz vonatot el sem indítottak. Logikus vállalatvezetői döntés: ha nem megy a vonat, nem is késhet. A trükk (legalábbis rövidtávon) bevált, hiszen (ha csak 0,4 százalékkal is, de) a Southeastern saját számításai szerint a kritikus százalékos arány fölött maradt, így nem kell fizetnie.
Más kérdés, hogy szinte azonnal kitört a botrány, a klímaváltozásért felelős miniszter, Greg Barker azonnali független vizsgálatot rendelt el, mondván, az adatok körül „valami bűzlik”. Mi az hogy, mondhatnánk, hiszen például a leggyengébb napokon csupán vonatainak 5 (igen, öt!) százaléka tudta tartani a menetrendet. A maradék 95 százalék vagy késett, vagy törölték, vagy egyszerűen kivették a menetrendből, de olyan is előfordult, hogy az utasoknak az egész éjszakát a lerobbant vonatban kellett tölteniük.
Drasztikus áremelés
A társaságnak azért élet-halál kérdés a decemberi adatok kozmetikázása, mert a legtöbb bérletes érthető okokból januárban újít, márpedig ha ekkor az előző 12 hónap adatai nem érik el a 82 százalékot, akkor 5 százalékot engednie kell az árból.
A helyzet súlyát az is jelzi, hogy a Southeastern ellen jelenleg is vizsgálat folyik, miután bejelentette a szigetország történetének legnagyobb áremelését. Az átlagos 7,8 százalékos emelés önmagában sem csekélység, de vannak olyan utasok, akiknek a következő bérletért már 13 százalékkal többet kell fizetnie, mint eddig.