HTML

Kívül

Ha elhiszed, hogy Magyarországon kívül is van élet, ha érdekel, mi történik a világban körülötted, hogyan élnek mások, akkor itt a helyed!

Friss topikok

  • Tibike15: @fran7: Én szánlak téged. Van egyáltalán olyan dolog a világon, aminek tudsz örülni ? (2011.01.03. 20:16) Mi lesz veled, Terminátor?
  • Goompah: @igazságos: Hibás az érvelésed. A MÁV vagy a BKV fejlesztése sok időbe is telt volna, a vezetők ... (2011.01.02. 13:29) Trükkös vasút nem fizet

Linkblog

2011.01.02. 07:20 Határtalan

Trükkös vasút nem fizet

Címkék: botrány késés vasút southeastern

Van még mit tanulnia a MÁV-nak, ezúttal az egyik brit vasúttársaságtól, amely felettébb sajátos módon oldotta meg a hatalmas havazás miatt esetlegesen felmerülő problémákat. Tovább után eláruljuk a trükköt, MÁV-alkalmazottak figyelem!

Nagy-Britanniában már bőven túl vannak a vasúti privatizáción (mi több, elég sokan szeretnék visszacsinálni, de most ez nem tartozik szorosan ide), ami meglehetősen érdekes helyzeteket eredményez.
 
Vegyük példaként a Kent, Kelet-Sussex és London külső részéből ingázókat beszállító Southeastern nevű céget, amely tulajdonképpen fantasztikus üzletet kötött, hiszen járatait milliók használják. (Csak London belvárosába naponta 120 ezer embert szállít.)
 
Igen ám, de a cég azt is vállalta, hogy 5 százalékot visszatérít a bérletek árából, ha az éves bérlet megújítását megelőző 12 hónapban az általa üzemeltetett szerelvények kevesebb mint 82 százaléka ér időben a célba.
 
Az a fránya hó!
 
Arra persze aligha gondoltak, hogy Nagy-Britanniát idén is (akár csak tavaly télen) eddig sosem látott havazás, ítéletidő éri el, ami jóformán lehetetlenné tette a cél betartását. Márpedig több millió embernek visszafizetni a nem éppen olcsó bérletek (egy éves bérlet 5000 font, azaz 1,6 millió forint!!) árának 5 százalékát, finoman szólva sem ringatta volna kifejezetten szilveszteri hangulatba a cégvezetőket.
 
Akik megvakarták a fejüket, majd egy egyszerű ötlettel átvágták a gordiuszi csomót: egész egyszerűen több száz vonatot el sem indítottak. Logikus vállalatvezetői döntés: ha nem megy a vonat, nem is késhet. A trükk (legalábbis rövidtávon) bevált, hiszen (ha csak 0,4 százalékkal is, de) a Southeastern saját számításai szerint a kritikus százalékos arány fölött maradt, így nem kell fizetnie.
 
Más kérdés, hogy szinte azonnal kitört a botrány, a klímaváltozásért felelős miniszter, Greg Barker azonnali független vizsgálatot rendelt el, mondván, az adatok körül „valami bűzlik”. Mi az hogy, mondhatnánk, hiszen például a leggyengébb napokon csupán vonatainak 5 (igen, öt!) százaléka tudta tartani a menetrendet. A maradék 95 százalék vagy késett, vagy törölték, vagy egyszerűen kivették a menetrendből, de olyan is előfordult, hogy az utasoknak az egész éjszakát a lerobbant vonatban kellett tölteniük.
Drasztikus áremelés
 
A társaságnak azért élet-halál kérdés a decemberi adatok kozmetikázása, mert a legtöbb bérletes érthető okokból januárban újít, márpedig ha ekkor az előző 12 hónap adatai nem érik el a 82 százalékot, akkor 5 százalékot engednie kell az árból.
 
A helyzet súlyát az is jelzi, hogy a Southeastern ellen jelenleg is vizsgálat folyik, miután bejelentette a szigetország történetének legnagyobb áremelését. Az átlagos 7,8 százalékos emelés önmagában sem csekélység, de vannak olyan utasok, akiknek a következő bérletért már 13 százalékkal többet kell fizetnie, mint eddig.

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kivul.blog.hu/api/trackback/id/tr282553362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2011.01.02. 10:09:24

Nem vagyok biztos benne, hogy az az 5% megérte az utazóközönség bizalmának teljes elvesztését...

gyutyka 2011.01.02. 10:19:22

Bárcsak a MÁV-nak lennének ezek a legnagyobb problémái!

Metál -e a bimetál? 2011.01.02. 10:27:41

az 1-es fővonalon a máv vonatainak legalább 82%-a késéssel ér célba (saját tapasztalat). na most ha ez a kirakatvonal, mi mehet a többin... szerencsére a naplopó vasutasok már nem sztrájkolhatnak.

dr. Aullah 2011.01.02. 10:39:58

Nos. Azt kell, hogy mondjam, bárcsak ez lenne itt is. Ha csak ebben csalt a vonatt. akkor még mindig megérné. Most havazás van, de nincs egész évben, és gondolom akkor pontosan mennek. Bár ha akkor is csalnak ezzel...

kerdesek05 2011.01.02. 10:42:39

1. mi tényleg azt szeretnénk jobb legyen a tömegközlekedés, és vágyunk egy angol helyzetre:
- csak elővételben megvett jegyek a buszokra a bérleteseken kívül, csak ülőhelyet adhat el többet nem, nincs nyomorgás, oda-vissza út= annyiba kerül mint az oda

2. ha privatizálnák a tömegközlekedést, gyaníthatóan olyan drága lenne, hogy népfelkelést indítanának a potyázók:)

Martian (törölt) 2011.01.02. 11:32:00

@kerdesek05: a tömegközlekedés vagy veszteséges, de ár/érték arányban kielégítő és ennek a társadalom más területein van haszna,
vagy privatizált/nyereséges, de akkor drága illetve korlátozott.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.01.02. 11:36:01

Azért nem mindegy, hogy hogy csináljuk azt a privatizációt. Ami az angoloknál mert az tényleg a ló túlsó oldala, erre kezdenek ők is rájönni. Az viszont szerintem teljesen rendben van, hogy ha a megrendelői és értékesítési feladatokat egy állami cég/közpot/akármi látja el, és csak az üzemeltető magáncég. Az állami cég eladja a bérletet, jegyet, beszedi a bevételt, az állam hozzárak némi (normatív) támogatást, meg a szociális kedvezmények árát, és ft/km alapon kifizeti az üzemeltetőt. Természetesen minden egyes vonatnál meg kell vizsgálni, hogy teljesültek e a szerződésben foglaltak. Nincs fűtés/klíma: -10%. Késés: bizonyos érték felett levonás, a követési időhöz mérten nagy késés (pl órás ütem esetén 20-30 perc felett) teljesítés elmulasztása, tehát 0 ft. Az a lényeg, hogy pontosan meg legyenek határozva a követelmények, és szigorúan számon legyen kérve.

dr. pretender 2011.01.02. 11:38:28

@Martian: és ha veszteséges ÉS ár/érték arányban sem kielégítő?

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.01.02. 11:40:30

@Aullah: A vonatok szinte mindig kesnek.
Miert?
Mert:
- jo az ido.
- rossz az ido.
- esik az eso.
- fuj a szel.
- tul meleg van.
- tul hideg van.

Komolyra forditva a szot.
Ha a MAV-nal nem a jutalmakra koltottok volna azt a rettenetesen sok penzt, hanem a vasutipalyak felujjitasara akkor nem itt tartana a MAV ahol most tart.

Határtalan 2011.01.02. 12:03:46

A legnagyobb különbség a brit és a magyar helyzet között alighanem abban van, hogy ott is megpróbálnak trükközni, nem fizetni, viszont ha lebuknak, akkor jön egy vizsgálat és keményen fizetni kell. A Southeastern a jelek szerint most lebukott és ha bukja a vizsgálatot is, akkor az nagyon sokba fog fájni a cégnek.

Android 2011.01.02. 12:31:07

Ne adj ötleteket a MÁV-nak légyszi, így is elég kriminális a szolgáltatása :-)

igazságos 2011.01.02. 12:32:53

@Krajcs: Utasok bizalmának elvesztését?

Tudod, itt is az a helyzet, hogy ha a munkába mész, és a vonat jobb, akkor vonattal fogsz menni ezután is. De ha busszal jobb, akkor a buszt választod. Ilyen egyszerű.

Azért a briteknél nem úgy megy, mint nálunk, hogy ilyenkor csak legyintenek, az nem BALKÁN.

A MÁV-nál az a probléma, hogy folyamatosan kellett volna korszerűsíteni, vonatokat venni, pályaudvarokat karbantartani. Mivel ezt nem teszik, ezért lepukkant már minden, ezt pedig nem lehet a bliccelőkre fogni. Hiszen, ha jó állapotú, kényelmes vonatokban utaznék, nem érezném úgy, hogy egy oda-vissza útra kifizetett 3000 forint átverés. Ugyanez van a BKV-nál is. Most már hiába kapkodnak, hogy tenni kéne valamit, már késő. Pedig ez jobb lett volna a vezetőknek is, hiszen ha az utasok elégedettek, akkor többet perkálnának, többen utaznának. Így tulajdonképpen saját zsebükből is elveszik a lóvét, hiába nyúlják le az állam bácsi által adott támogatást, még többet kaphatnának.

Határtalan 2011.01.02. 12:45:40

@Android: Kicsit tartottam ettől, amikor megírtam... :) Reméljük nem a "vegyük ki a menetrendből a vonatot, ha késne" trükköt lesik el belőle!

Határtalan 2011.01.02. 12:48:01

@igazságos: Így van. Minél később kezdenek neki, annál többe kerül majd a megfelelő színvonalra felhozni a szolgáltatást. Az meg tényleg nem járható út, hogy csak emelték a jegyárakat, miközben a színvonal egyre romlott. Kíváncsi vagyok, ki tudnak-e dolgozni valamilyen megoldást (akár a MÁV-nál, akár a BKV-nál), vagy csak látszatintézkedések lesznek.

igazságos 2011.01.02. 12:54:30

@Határtalan: Az a legszebb, hogy a vezetők nem fogják fel, ezzel a viselkedéssel csak magukkal szúrnak ki.

zoone 2011.01.02. 13:00:41

Hulye angolok, angol hulyek!

Goompah 2011.01.02. 13:18:27

Dögöljön meg a blogmotor! Oh, hiszen már megdöglött.

Goompah 2011.01.02. 13:29:12

@igazságos:

Hibás az érvelésed. A MÁV vagy a BKV fejlesztése sok időbe is telt volna, a vezetők pedig nem lehettek biztosak abban, hogy még akkor is a helyükön ülnek, amikor a fejlesztések eredménye beérik. Így aztán részükről logikus döntés volt minél hamarabb minél több pénzt kitalicskázni a cégekből, nem pedig fejlesztésre költeni.

Sajnos ezen semmi nem fog változni addig, amíg a pártok ehhez saját érdekükben (kifizetőhely) asszisztálnak.